Museet Ett Hem öppnar igen 15.5.2024

12.12.2023

I sommarkväll av Albert Edelfelt 140 år

Museet Ett Hems konstverk, I sommarkväll av Albert Edelfelt, firar 140-årsjubileum i år. Målningen skapades på Haiko under augusti-september 1883, på uppdrag av konsul Jacobsson. Under sommaren 2023 sågs konstverket av över 350 000 besökare på Albert Edelfelt-utställningen i Ateneum.

Albert Edelfelt, I sommarkväll, 1883, olja på duk. Foto Vesa Aaltonen / museet Ett Hem

År 1882 beställde Alfred Jacobsson en genremålning av Albert Edelfelt. På grund av tidigare beställningsåtaganden kunde Edelfelt förverkliga detta uppdrag först följande år. I sommarkväll målades på Haiko i Edelfelts nya ateljé under sommaren 1883. Motivet valdes av konstnären. Modeller för flickorna i båten var Aina Ehrnrooth, Lily von Etter samt konstnärens syster Berta Edelfelt i fören och Nadežda von Lerche som flickan på stranden. Det finns en betydande mängd bevarade skisser och förstudier som vittnar om det hårda arbete som Edelfelt lade ned på denna beställning. Oljeskissen med de tre flickorna i båten har senare tillkommit Stiftelsens för Åbo Akademi ägo.

Skiss av I sommarkväll, 1883, olja på duk. Foto: Vesa Aaltonen / Stiftelsen för Åbo Akademi

Den 7 oktober 1883 skrev Albert Edelfelt till Alfred Jacobsson att beställningsverket var färdigt. I brevet beskriver Edelfelt det färdiga verket:

”Den tafla, som i fjol vid denna tid bestäldes genom bref, och hvarom vi ytterligare talat vid vårt senaste sammanträffande i Paris, är nu färdig. Duken mäter 1 aln 17 t. i bredd och 1 aln 9 t. i höjd. Ämnet är hämtat från vårt nordiska sommarlif. En klar juni natt, då månen blekröd stiger upp öfver horisonten, ett skärgårdslandskap och i första planet en hvit båt med tre halfvuxna flickor som ro åt stranden för att ta ombord en yngre lekkamrat som sprungit ut på stenarna och med otålighet väntar att komma ombord. Längre borta synes ett ungt fruntimmer som leder ett barn vid handen. Taflan kunde kallas: ” I midsommartider” eller något liknande.”

Brev av Albert Edelfelt till Alfred Jacobsson den 7 oktober 1883

Edelfelt nämner även att tavlan väckt beröm hos konstnärsvänner som sett tavlan under arbete:

”Jag hoppas att denna målning skall behaga dess egare, då den ju redan vunnit bifall af de få konstvänner hvilka sett den under arbetet.”

Brev av Albert Edelfelt till Alfred Jacobsson den 7 oktober 1883

Den 3 november 1883 sände Edelfelt verket till Åbo. Alfred och Hélène blev väldigt förtjusta i tavlan som först hängdes i Alfreds arbetsrum men senare flyttades till salongen. Tavlan hänger än idag omringad av samma inredning. På bilden kan vi se Alfred och Hélène med dottern Kerstin och barnbarnet Helena i salongen på Tavastgatan 30. I sommarkväll hänger på väggen bakom dem.

Alfred, Hélène, Kerstin och Helena ”Baby” Jacobsson framför I sommarkväll i salongen på Tavastgatan 30. Museet Ett Hems arkiv.

År 1884 fick Edelfelt en beställning på att skapa en reproduktion av sitt verk I sommarkväll. Edelfelt skrev från Paris till sin mor den 8 februari:

”Bulla, den rike tafvelhandlaren har varit här – han bestälde af mig en liten reproduktion af den Jacobsonska taflan för 3000, gjorde mig komplimanger för den stora och förespådde mig succes.”

Brev av Albert Edelfelt till sin mor den 8 februari 1884

Edelfelt arbetade på reproduktionen i Paris och omarbetade duken enligt Bullas önskemål. Arbetet fick Edelfelt att skriva hem:

”Konsthandlaren Bulla har ännu icke betalt mig för sommarqvällen. Han vill att jag skall göra några små ändringar för att få mera intensitet i färgen. Jag har f. n. taflan hos mig och är mycket arg öfver att måste bråka med den ännu fastän jag redan är utled vid den. (För resten en af mina sämre taflor).”

Brev av Albert Edelfelt till sin mor den 18 april 1885

Konsthandlaren Joseph Bulla sålde verket till Knoedler Gallery i New York City varifrån den köptes av George Wellis Crouse. År 1949 donerades verket till Syracuse University och ingår numera i Syracuse University Art museums samlingar. Reproduktionen är ungefär 15 cm mindre både i längd och bredd jämfört med originalet. Det finns även några små detaljer i motivet som skiljer åt verken. I reproduktionen saknas midsommarbrasan som syns på stranden och kvinnan som håller det lilla barnet i handen i originalet. Dessutom har färgen på Berta Edelfelts klänning ändrats från vit till blå.

Albert Edelfelt, Summer Evening, 1884, olja på duk, 27 x 33 in (ca 68,5 x 84 cm)
Foto: Syracuse University Art museum

Breven av Edelfelt till sin mor finns att läsa på edelfelt.sls.fi