12.12.2023

Albert Edelfeltin Kesäiltana 140 vuotta

Ett Hem -museon teos, Albert Edelfeltin maalaama Kesäiltana, täyttää 140 vuotta tänä syksynä. Tällä viikolla kerromme teoksesta ja sen synnystä. Edelfelt maalasi teoksen Haikossa elo-syyskuussa 1883 konsuli Jacobssonin toimeksiannosta. Kesällä 2023 taideteoksen näki yli 350 000 kävijää Ateneumin Albert Edelfelt -näyttelyssä.

Albert Edelfelt, Kesäiltana, 1883, öljy kankaalle. Foto: Vesa Aaltonen / Museet Ett Hem

Alfred Jacobsson tilasi Albert Edelfeltiltä maalauksen vuonna 1882. Muiden odottavien tilaustöiden vuoksi Edelfelt pystyi toteuttamaan teoksen vasta seuraavana vuonna. Kesäiltana maalattiin Haikossa Edelfeltin uudessa ateljeessa kesällä 1883. Taiteilija valitsi aiheen itse. Veneessä istuvien tyttöjen malleina olivat Aina Ehrnrooth, Lily von Etter sekä taiteilijan sisar Berta Edelfelt ja Nadežda von Lerche rannalla odottavana tyttönä. Merkittävä määrä säilyneitä luonnoksia todistavat Edelfeltin tehneen ahkerasti työtä tilauksen parissa. Åbo Akademin säätiön omistukseen siirtyi myöhemmin öljyluonnos Edelfeltin alkuperäisteoksen lisäksi.

Kesäiltana -luonnos, 1883, öljy kankaalle. Foto: Vesa Aaltonen / Stiftelsen för Åbo Akademi

7. lokakuuta 1883 Albert Edelfelt kirjoitti Alfred Jacobssonille, tilaustyön olevan valmis. Kirjeessä Edelfelt kuvailee teostaan seuraavasti:

”Se maalaus, joka viime vuonna tähän aikaan tilattiin kirjeitse, ja josta olemme keskustelleet lisää viime tapaamisessamme Pariisissa, on nyt valmis. Taulun mitat ovat 1 kyynärä ja 17 tuumaa leveydeltään ja 1 kyynärä ja 9 tuumaa korkeudeltaan. Aihe on peräisin pohjoismaisesta kesäelämästämme. Kirkas kesäkuun yö, kun vaaleanpunainen kuu nousee horisontin ylle, saaristomaisema ja etualalla valkoinen vene, jossa on kolme nuorta tyttöä soutamassa rantaan ottaakseen kyytiin nuoremman leikkitoverin, joka on kiiruhtanut kiville ja odottaa kärsimättömästi päästäkseen mukaan. Kauempana näkyy nuori nainen, joka kuljettaa lasta kädestä pitäen. Taulua voisi kutsua ’Juhannusaikaan’ tai joksikin vastaavaksi.”

Kirje Albert Edelfeltiltä Alfred Jacobssonille 7. lokakuuta 1883

Edelfelt mainitsee myös, että taideystävät ovat kiittäneet teosta sen ollessa vielä keskeneräinen:

”Toivon, että tämä maalaus miellyttää sen omistajaa, sillä se on jo saanut kiitosta harvoilta taideystäviltä, jotka ovat nähneet sen työn alla.”

Kirje Albert Edelfeltiltä Alfred Jacobssonille 7. lokakuuta 1883

3. marraskuuta 1883 Edelfelt lähetti teoksen Turkuun. Alfred ja Hélène ihastuivat tauluun, joka ensin ripustettiin Alfredin työhuoneeseen, ja myöhemmin siirrettiin salonkiin. Taulu roikkuu edelleen saman sisustuksen ympäröivänä. Kuvassa näemme Alfredin ja Hélènen tyttären Kerstinin sekä lapsenlapsen Helenan Hämeenkatu 30:n salissa. Kesäiltana näkyy seinällä heidän takanaan.

Alfred, Hélène, Kerstin ja Helena ”Baby” Jacobsson Hämeenkadun salongissa. Kesäiltana näkyy seinällä heidän takana. Ett Hem -museon arkisto.

Vuonna 1884 Edelfelt sai tilauksen tehdä jäljennöksen Kesäiltana teoksestaan. Edelfelt kirjoitti Pariisista äidilleen 8. helmikuuta:

”Bulla, varakas taulukauppias, kävi täällä – hän tilasi minulta pienen jäljennöksen Jacobssonin taulusta 3000:lla ja antoi minulle kehuja alkuperäisestä maalauksesta ja ennusti minulle menestystä.”

Kirje Albert Edelfeltiltä äidilleen 8. helmikuuta 1884

Edelfelt työskenteli jäljennöksen parissa Pariisissa ja muokkasi teosta taulukauppias Bullan toiveiden mukaisesti. Työ sai Edelfeltin kirjoittamaan kotiin:

”Taidekauppias Bulla ei ole vielä maksanut minulle kesäillasta. Hän haluaa, että teen joitain pieniä muutoksia saadakseni väriin enemmän intensiteettiä. Minulla on taulu parhaillaan luonani, ja olen erittäin vihainen joutuessani vielä kinastelemaan sen kanssa, vaikka olen jo kyllästynyt siihen. (Muuten, se on yksi huonommista töistäni).”

Kirje Albert Edelfeltiltä äidilleen 18. huhtikuuta 1885

Taulukauppias Joseph Bulla myi teoksen newyorkilaiselle Knoedler Gallerylle, mistä sen osti George Wellis Crouse. Vuonna 1949 teos lahjoitettiin Syracusen yliopistolle. Nykyään teos on osa Syracuse University Art Museumin kokoelmia.Toisinto on noin 15 cm pienempi kuin alkuperäisteos, niin korkeus- kuin leveyssuunnassakin. Teoksista löytyy myös erottavia pieniä yksityiskohtia. Toisinnosta puuttuu alkuperäisteoksen vastarannalla näkyvä juhannuskokko, samoin kuin nainen, joka pitää pientä lasta kädestä. Lisäksi Berta Edelfeltin mekon väri on vaihtunut valkoisesta siniseksi.

Albert Edelfelt, Summer Evening, 1884, öljy kankaalle, 27 x 33 in (noin 68,5 x 84 cm)
Foto: Syracuse University Art museum

Edelfeltin kirjeet äidilleen on luettavissa edelfelt.sls.fi:ssä