Ett Hem -museo avaa jälleen 15.5.2024

01.02.2022

Lehdistötiedote: Ett Hem -museon kokoelmat lanseerataan Finnassa

Åbo Akademin säätiö teki vuonna 2021 mittavan työn Sibelius-museon ja Ett Hem- sekä Casa Haartman -museoiden kokoelmien digitoinnin parissa. Lisäksi teoksia säätiön laajasta taidekokoelmasta on digitoitu. Pari vuotta sitten aloitettu dokumentointityö jatkuu edelleen ja tähän mennessä digitoidut kokoelmat julkaistaan 2. helmikuuta Finna-palvelussa. Finna on tiedonhakupalvelu, jota ylläpitää ja kehittää Kansalliskirjasto yhteistyössä yli 400 kotimaisen toimijan kanssa. Maksuton verkkopalvelu käsittää miljoonia kulttuuriin ja tieteeseen liittyviä aineistoja. Palvelu helpottaa mm. tutkijoiden työtä, mutta on maksutta kaikkien käytettävissä.

– Finna helpottaa tutkijoiden työtä, sillä yhdellä haulla voi löytää aineistoa useasta eri arkistosta, kirjastosta ja museosta Suomessa. Tämä antaa tutkijalle hyvän kokonaiskuvan, kertoo Sibelius-museon kokoelmaintendentti Sanna Linjama-Mannermaa.

Åbo Akademin säätiön taidekokoelman teokset on sijoitettu Åbo Akademin kiinteistöihin sekä säätiön omiin tiloihin. Taidekokoelma koostuu öljymaalauksista, akvarelleista, grafiikasta, piirustuksista sekä veistoksista eri aikakausilta. Ett Hem- sekä Casa Haartman -museoissa sijaitsevat taidekokoelmat muodostavat omat kokonaisuutensa. Kokoelma Ett Hem -museossa koostuu pääosin suomalaisen kultakauden taiteilijoiden teoksista. Casa Haartmanissa sijaitsevan Axel Haartmanin laajan taidekokoelman teoksista osa on tässä vaiheessa saatavilla Finnassa.

– Aiemmin museokokoelmat dokumentoitiin lähinnä omaa käyttöä varten ja ainoastaan pieni osa tiedosta oli yleisön saatavilla näyttelyiden muodossa. Arkistoissa ja kirjastoissa oli kortistot, joita täytyi selata paikan päällä. Viime vuosikymmenten aikana kulttuuriperintöorganisaatiot ovat kuitenkin muuttuneet yhdessä muun yhteiskunnan kanssa ja kulttuuriperintö kiinnostaa ihmisiä yhä enemmän. Siksi kulttuuriperintöaineiston digitointi sekä tietovarantojen yhteentoimivuus ja saaavutettavuus kuuluvat tänä päivänä museoiden ja arkistojen avainkysymyksiin, toteaa Linjama-Mannermaa.

Myös Åbo Akademin säätiön toimitusjohtaja Lasse Svens painottaa digitoinnin merkitystä:

– Kokoelmien julkaisu Finnassa on säätiöltä kulttuuriteko. Samalla Finna kohottaa koko kulttuuritoimintamme profiilia. Museo- ja taidekokoelmiemme digitointi ja luettelointi todistaa, että suojelemme yhteistä kulttuuriperintöämme. Åbo Akademin säätiön digitoidut kokoelmat ovat 2.2.2022 lähtien saatavilla osoitteessa saa.finna.fi. Lisää aineistoa luetteloidaan ja julkaistaan jatkuvasti.

Yhteystiedot:
Ett Hem: Maria Solin, museoamanuenssi, puh. 050 363 2982, maria.solin@stiftelsenabo.fi